Tao te ťing
Tao, které se dá popsat slovy, není stálé Tao
jméno, které se dá jmenovat, není věčné jméno
bezejmenné je počátkem všeho
pojmenovatelné je matkou tisíce věcí
proto prázdný a bez přání vidí počáteční jemnost,
ale naplněný vidí povstávající úplnost
to obojí má společný původ, ale různé jméno
dohromady je nazýváme tajemstvím
hlubším než hlubina sama
branou k počátku
Když všichni pod nebem rozeznali krásné jako krásné,
objevila se ošklivost
Když poznali dobré jako dobré,
bylo tu nedobré
Proto přítomnost jednoho vytváří nepřítomnost druhého
lehké a těžké dává smysl jedno druhému
dlouhé a krátké skládá společnou míru
vysoké a nízké se k sobě vztahuje
zpěv a hudba se doplňuje
předtím a potom se následuje
Proto moudrý nekoná ze sebe učí beze slov
deset tisíc věcí povstává bez jeho přičinění
a následuje jej
moudrý jim dává život, ale nevlastní je
činí, ale nevytváří žádnou závislost
završuje bez zásluh
a proto jej úspěch nemine!
Nevyvyšovat nadané a lid nepodlehne hádkám
nevážit si cenností a lid nebude krást
neukazovat žádostivé a mysl lidu bude klidná
Proto moudrý vyprazdňuje mysl a naplňuje žaludek
oslabuje chtění a posiluje kosti
udržuje lid v nevědomosti a bez přání
nenechává jednat intelektuály
Protože sám od sebe nic nečiní,
tak se věci řídí samy!
Nevyvyšovat nadané a lid nepodlehne hádkám
nevážit si cenností a lid nebude krást
neukazovat žádostivé a mysl lidu bude klidná
Proto moudrý vyprazdňuje mysl a naplňuje žaludek
oslabuje chtění a posiluje kosti
udržuje lid v nevědomosti a bez přání
nenechává jednat intelektuály
Protože sám od sebe nic nečiní,
tak se věci řídí samy!
Nebe a země nejsou dobrotivé
zacházejí se všemi jako se slaměným psem
Moudrý vládce není dobrotivý
zachází se lidem jako se slaměným psem!
Vzduch mezi nebem a zemí je stejný
jako vzduch v měchu varhan nebo dmychadla
prázdný, ale nevyčerpatelný
čím víc proudí, tím víc vytváří
mnoho slov vyčerpá mysl
je lépe být prázdným měchem
Duch údolí neumírá,
nazýváme jej Tajemná Matka
O její bráně říkáme,.
že je kořenem nebe a země
bez přestání vytváří věci,
takže ji za nimi není téměř vidět
Nebe je věčné a zem bez konce
nežijí samy pro sebe
a proto trvají
Stejně tak moudrý se staví do pozadí,
ale objeví se v čele,
odloží svou osobnost,
a tím ji zachová!
Je neplněn,
protože je vyprázdněn
Nejvyšší dobro je jako voda
prospívá deseti tisíců, bytostí a nesváří se s nimi
přebývá na místech, jimž se lidé vyhýbají
a proto je skoro jako Tao
dobré bydlení závidí na místě
dobré srdce závisí na hloubce
dobré vztahy ne laskavosti
dobrota hovoru se zakládá na upřímnosti
dobrota vlády se zakládá na řadu
dobré konání na schopnostech
a dobrý čin na správném načasování
Kdo vyhýbá se sváru,
vyhýbá se škodě
Ctnostný naplňuje, ale kéž by toho nechal!
Šikovný ostří, ale kéž by nepřeostřil!
Bohatý plní truhly zlatem a jadeitem,
ale stejně je neuchrání
Mocný má titul a bohatství,
ale stejně jej pýcha zahubí
Je-li dílo dokončeno, odejdi,
protože taková je cesta nebe
Žít tam, kde pozemská duše nalezla ochranu,
a obejmout přitom celistvost,
spolehnout se na životní sílu,
být měkký jako dítě,
které ještě nemá žádné ambice
Jsi toho schopen?
Proniká tvá vize k zářivému počátku,
aniž by se nechala zaslepit věcmi?
Umíš pečovat o lid a vládnout říši,
aniž bys byl chytrý?
Umíš poslouchat, když brány nebes se otevřou?
A umíš poslechnout, když jsou zavřené?
Prosvěcuješ čtyři části světa,
aniž bys o tom věděl?
Dávám život a sytit bytosti, ale nevlastnit
působit, ale nevytvářet závislost
vést bez vedení
tomu říkáme Tajemná Síla
Třicet loukotí se sbíhá uprostřed kola,
ale teprve díra pro hřídel dá kolu smysl
Smíchej vodu s hlínou a vytvoř nádobu,
ale teprve to prázdné uprostřed jí dá užitek
Postav dům a prolom okna a dveře,
teprve otvory jej učiní obyvatelným
Proto užitek spočívá v tom, co tu je,
a smysl v tom, co tu není
Mnoho barev oslepuje
mnoho zvuků ohlušuje
mnoho chutí otupuje jazyk
lovy a štvanice člověka poblázní
drahé věci člověka svedou z cesty
proto se moudrý stará o svoje nitro
a ne o své oko
podřizuje první a odmítá druhé
Přízeň i nepřízeň zneklidňuje
vědomí vlastní důležitosti je neštěstí,
které tě může stát tělo i duši
Co znamená,
že chvála i hana jsou důvodem k poplachu?
Když malý člověk získá přízeň,
musí počítat s její ztrátou
Proč je vlastní důležitost holé neštěstí?
Protože člověk zaměřuje na sebe samého
Ale co mne může potkat,
když nemám co ztratit?
Když se na sebe dívám
jako na vše ostatní pod nebem,
vše pod nebem mi může být svěřeno
A když pečuji o sebe
jako o všechny věci světa,
může mi celý svět být dám k opatrování
Když něco hledáme a nenalézáme,
nazveme to neviditelné
Když nasloucháme a nic neslyšíme,
nazveme to neslyšitelné
Když hmatáme a nemůžeme nahmatat,
nazveme to neuchopitelné
To trojí nevyzpytatelné
splývá v jedno beztvaré
jeho povstávání nevydává žádné světlo
jeho završování nepůsobí žádnou temnotu
toto věčné a nepojmenovatelné
se vždy nakonec vrací do nicoty
Nazýváme je tvarem bez tvaru,
obrazem bez podoby
Nemůžeme je poznat, a proto
se zdá temné a nezřetelné
Když se s ním chceš setkat,
neuvidíš jeho hlavu
Když jej chceš následovat,
neuvidíš jeho ocas
Raději se drž Taa dávnověku,
abys mohl řídit věci dneška
Je možné poznat začátek časů,
protože jedno Tao prochází...
Dobří vůdcové dávnověku
dokonale plynuli v proudu tajemství
ve vší jeho hluboké jemnosti
Byli tak neproniknutelní,
že je nemůžeme pochopit,
a protože jim dnes už nerozumíme,
nemohu ani popsat, jací byli,
ale jen jak se nám jeví:
Jak byli váhaví!
Jen ten, kdo v zimě brodí řeku
Jak byli pozorní!
Jako ten, kdo je ze všech čtyř stran
obklopen nepřáteli
Jak byli uctiví!
Jak vznešený host
Jak opatrně se sdíleli!
Jako led, který záhy pukne a začne tát
Pevní a strozí jako dřevěný špalek
i prázdní jako horké údolí
Kdo umí zacházet se sebou
jako nezakaleným proudem
a nechá se zklidnit a zjasnit?
Kdo umí zacházet se svou nehybností,
dlouze ji míchat a tím opatrně...
Dosáhli úplné prázdnoty
a udrželi naprostý klid
deset tisíc věcí se společně počíná
a já, takový jaký jsem,
pozoruji, jak se vrací zpět
Všechny věci dozrávají,
ale každá se vrací ke svým vlastním kořenům
Návratu ke zdroji říkáme klidné spočinutí,
znamená to pevně přilnout ke svému určení
Tento stav nazýváme stálost
rozumět stálosti je zváno prozíravost
nerozumět stálosti má za následek chybné chování
jeho výsledek je neštěstí
rozumět stálosti je obejmout všechny věci
obejmout věci znamená opravdu vládnout
Skutečný panovník je jedno s nebem
jednota s nebem znamená jednotu s Taem
jednota s Taem je věčnost
Pokud žije, vyhne se nebezpečí
O těch největších vladařích
lid sotva ví, že je má,
ty menší uctívá jako své otce,
ještě menších se bojí
a na ty docela malé hledí s pohrdáním
Nedůvěřuješ-li lidem,
ani oni ti nevěří
Opravdový vládce nespěchá,
opatrně odměřuje slova,
a je-li úkol dokončen
a úspěch se dostaví,
každý řekne, bylo to tak normální
Když zapomínáme na Tao,
objevuje se správné chování a dobročinnost
Druhou stranou velké chytrosti a bystrosti
je velká faleš
Je-li rozvráceno všech šest velkých vztahů,
objevuje se poslušnost a laskavost,
a když je v nepořádku celá země,
nastupují loajální politici
Odlož svatost a zbav se moudrosti
a prospěch lidu bude stonásobný
Odhoď dobročinnost a odstraň spravedlnost
a lidé budou opět poslušní a laskaví jeden k druhému
Odlož chytrost a zbav se obratnosti
a zloději a lupiči nebudou krást
O těchto třech dvojicích se dá říct:
slouží jako pouhá ozdoba
a proto umožni lidu
ztotožni se s něčím jiným
Prostota ať je příkladem, celistvost cílem
mírni vlastní zájmy a měj jen pár přání
Odložte učení a netrapte se
Vždyť, jak daleko od sebe stojí souhlas a nesouhlas,
anebo chvála a kritika?
Ten, koho se ostatní bojí,
se také musí bát ostatních
Záliv mezi mnou a ostatními je tak široký!
Lidé se při své cestě za štěstím
chovají jako na velké společné oslavě
stoupají nahoru na terasy na jarní slavnost
já jediný jsem klidný a neúčastný
nerozvinutý jako dítě,
jež se ještě neusmálo,
bez jakéhokoliv cíle
jako bych neměl ani domov
Ostatní lidé mají všeho nadbytek
jen mně se zdá, že jsem všechno ztratil,
mé srdce je srdce hlupáka
beztvaré a nerozlišující
Ostatní lidé jsou tak jasní a uspořádání
jenom já jsem divný a temný
Ostatní lidé pečlivě vymezují
já jediný se mísím...
Jedině síla prázdnoty může sledovat cestu Taa
Tao samo o sobě je neurčité a nevysvětlitelné
temné, dvojnásob temné, ach,
ale jsou v něm obrazy nějaké
temné, dvojnásob temné, ach,
ale cosi je v něm!
Nejasné, podivné, ale podstata věcí je v něm
podstata Taa je nejautentičtější z věcí všech,
protože všemu ostatnímu dává opravdovost
Odedávna až do dnes jeho jméno je neodvolatelné
použijeme jej, abychom mohli podat zprávu
o tom, kdo je otcem věcí všech
Já vím, že je otcem všeho?
Skrze měj samotné!
Odstoupení udržuje nedotčenou celistvost
ohnutí napřimuje
vyprázdnění naplňuje
ošuntělost obnovuje
mít málo znamená být blízko zdroje
mít hodně znamená jít stranou
Tímto způsobem moudrý objímá jednotu
a stává se vzorem pro vše pod nebem
nevystavuje se na odiv, a proto září
netvrdí, že má pravdu,
a proto je jeho pravda zjevná
neprosazuje se, a proto je uznáván,
a protože nezápolí, tak nic pod nebem
s ním nemůže soupeřit
Staré rčení říká,
že odstoupení udržuje nedotčenou celistvost
To nebylo řečeno nadarmo!
Opravdu, takový člověk se navrátí
do nebytí nedotčen!
Neslyšitelné je správný způsob
jak hovořit o přirozeném
Větrný vír nevydrží celé ráno
a ani bouře netrvá celý den
Co je způsobilo?
Je to nebe a země
Pokud ani nebe a země
nejsou schopné dlouhého trvání,
co teprve člověk?
Uchopit věci v souladu s Taem
znamená být v jednotě s Taem
Člověk, který má sílu,
se sám stává silou
Člověk, který se řídí jinými pravidly,
se stává těmito pravidly
Tao obdarovává toho,
kdo má sílu, silou
a odebírá jim tomu, kdo ji nemá
Ztrácí-li člověk víru,
ani ostatní mu nevěří
Kdo stojí na špičkách, nestojí pevně
kdo se zeširoka nakročí, neudělí ani krok
kdo se staví na odiv, nezáří
kdo se chválí, nemá zásluhy
kdo je hrozně důležitý, netrvá dlouho
Takže podle Taa můžeme říct,
že hodně jídla je hodně výkalů,
tohle lidé neměli nikdy rádi,
a proto s tím moudrý nemá nic společného
Je tu cosi beztvaré a úplné,
co se zrodilo před nebem a zemí,
jak podivné a nehmotné!
Stojí samo neměnné
působí všude a není ohrožováno ničím
můžeme je pokládat za Tajemnou Matku
neznáme jeho jméno
a tak mu říkáme Tao
Musíme-li o něm hovořit, nazveme je velké
velké znamená pokračující
pokračující znamená daleko jdoucí
daleko jdoucí znamená nevracející se
Tao je velké
Nebe je velké
Země je velká
Král je také velký
tou jsou čtyři velké síly světa
a vládce je jeden z nich
člověk následuje zemi
země následuje nebe
nebe následuje Tao
a Tao má svůj vzor v přirozeném
Těžké je základem lehkého
klid je nadřazený činnosti
Proto moudrý kráčí celý den,
ale nevzdaluje se od své družiny,
a i když se před ním objevují nádherné výhledy,
zůstává uvolněný a odpoutaný
Jak je možné,
že někdo je vládcem deseti tisíc válečných vozů,
a přece se považuje ze lehčího než cokoliv pod nebem?
Kdyby byl těžší než svůj vlastní základ,
vyvrátí se,
kdyby byl aktivnější než dění samo,
ztratí vládu
Kdo umí dobře chodit, nezanechá stop
kdo umí dobře mluvit,
neřekne nic, zač by mohl být pokárán
kdo umí dobře počítat,
nepoužívá bambusový vrubopis
kdo umí dobře uzavírat,
nepotřebuje žádný zámek
a přece to nelze odemknout
kdo umí zavazovat,
nepotřebuje žádný provaz
a přese to nelze rozvázat
Proto moudrý umí zachránit ostatní,
aniž by kohokoliv zavrhnul
umí spravovat věci,
aniž by jakoukoliv odmítnul
Tomu říkáme udržet si světlo
dobrý je učitelem nedobrého
a nedobrý je látkou dobrého,
ale když si necení svého učitele
a když on nepečuje o svoji látku,
velice zabloudí, i kdyby byl tuze moudrý
Tomu říkáme hluboce jemné!
Kdo zná mužnost
a přeci si podržuje ženskost
stane se říčním údolím světa
nikdy neopouští věčnou sílu
a vždy se vrací do stavu dítěte
kdo zná bílé a přece si podržuje černé
se stává vzorem pro vše pod nebem
kdo je příkladem pro všechny
neodchyluje se od věčné síly
a vrací se k nekonečnému
kdo má slávu a přece si podržuje hanu
stane se údolím celého světa
je-li údolím celého světa
bude zcela naplněn věčnou silou
a vrátí se k jednotě
rozpadem jednoty vznikají nástroje
moudrý je používá jako dílenský mistr
proto velký řezbář nikdy neřeže
Říkám pro ty,
kteří by se chtěli zmocnit světa celého
a zasahovat v něm,
že takový čin by nebral konce,
protože svět je nádoba zázračná
Kdo do ní zasahuje, zničí ji
Kdo si ji chce vzít, ztratí ji
Proto se někteří lidé snaží vést
a jiní následovat,
někteří lidé snaží vést
a jiní následovat,
někteří dýchají nosem
a jiní vydechují ústy,
někteří jsou silní a jiní slabí,
někteří energičtí a jiní líní
A protože tomu tak je,
moudrý odstraňuje
extrémy, marnotratnost
a taky dobrotivou shovívavost
Radíš-li panovníkovi ve věcech vojenských,
řekni mu,
že vláda světa se nedá získat zbraněmi
už jen proto, že síla se proti původci obrací
na bojištích rostou jen bodláky a trní
po vojenském tažení hladomor následuje
Proto se dobrý vojevůdce spokojí s tím,
čeho dosáhl,
a nesnaží se získat vojenskou převahu
Když vítězíš, nepřikládej si zásluhu
když vítězíš, nepyšni se tím
vítězství dosahuj, jen není-li zbytí,
a nevyhrávej zcela!
Rychle vítězství rychle stráne
jde proti Tau a co je proti Tau
záhy končí
Zbraně jsou nástroje špatného znamení
lidé je vždy nenávidí
a ten, kdo má Tao,
s nimi nechce nic mít
čestné místo urozeného muže
je doma po levici
a v boji či na pohřbu po pravici
zbraně jsou nástroje špatného znamení
a urozený je používá, jen není-li zbytí
je lépe se jimi nevzrušovat
nevynášet je, i když ti přinesou vítězství
Těšit se z nich
znamená těšit se z usmrcování lidí
a kdo se z toho těší. nedosáhne velkých cílů
při příznivých událostech sedáváme po levici
a při nepříznivých po pravici
pobočník stojí vlevo a hlavní velitel stojí vpravo
jako při smutečním obřadu
Je-li pobito mnoho lidí, plakej a naříkej,
vítězství ve válce přijímej se...
Neměnné Tao nemá jméno,
ačkoliv je tak jednoduché a nepatrné
Nikdo pod nebem je neučiní svým sluhou,
ale kdyby se jej nějaký urozený člověk
dokázal přidržet,
všechno tvorstvo by se mu podřídilo
Když sjednotí se nebe a země,
aby seslaly sladkou rosu,
potom i lidé sami od sebe a bez příkazů
budou žít v jim vlastním souladu
Když rozdělujeme jednotu,
objevují se jména
Pohromě se vyhneme,
jen když víme, kdy přestat
Všechno tvorstvo se má k Tau
jako říčky k řekám
a řeky k moři
Kdo zná ostatní, je moudrý,
ale kdo zná sebe, je prozíravý
kdo porazí druhé, je silný,
ale kdo ovládne sebe, je mocný
kdo nic nechce, je bohatý
kdo je schopný, dosahuje cíle
kdo zní své místo, žije dlouho
kdo smrt nezničí, dlouho trvá
Velké Tao se rozlévá, kam chce
živí všechny bytosti,
ale nic jim nepřikazuje
úspěšné,ale bez věhlasu
odívá všechny bytosti a stará se o ně,
ale neovládá je
nikdy nic nechce
a tak se na světě celém
ocitá mezi nejmenšími
všechny bytosti se k němu vracejí,
ale ono jim nevládne
a tak se na světě celém
ocitá mezi největšími
Protože se nikdy nesnaží dosáhnout velikost,
naplňuje ji
Uchop velkou podobu
a celý svět k tobě přijde
Přijít znamená neubližovat,
ale měrou svrchovanou nalézt mír a bezpečí
Hudba a dobré jídlo
zlákají poutníka k zastávce
Ale když mluvíme o Tau,
je tak mdlé a bez chuti
Chceme jej předvést,
ale není co
Chceme mu naslouchat,
ale neslyšíme jej
Ale když jej používáme,
vyčerpat nemůžeme
Chceš-li něco stáhnout,
musíš to nejprve nechat roztáhnout,
chceš-li něco oslabit,
musíš to nejprve nechat zesílit
chceš-li něco zmenšit,
musíš tonejprve nechat vyrůst,
a když to budeš chtít odstranit,
neprve to nech vyvinout
Takový přístup nazýváme jemný a prozíravý
měkké a lebé vítězí nad pevným a silným
ryba nessmí utéct z mělčiny na hlubinu
ostré nástroje státu nemají přijít lidem na oči
Tao ve své stálosti nic nečiní vědomě
a přesto nic nezůstane rozděláno
Kdyby se jej chtělurozený držet,
ostatní lidé by se sami od sebe napravili
Kdyby se tajně živené přání rozhořelo,
zadržel bych jej bezejmennou jednoduchostí,
jež přináší klid a oproštěnost
a v níž se vše pod nebem
spravuje samo
Kdo má velkou sílu, není silný
a proto ji má
kdo má menší sílu, drží se jí
a proto ji ztrácí
kdo má velkou sílu, nečiní nic ze sebe
a koná z ničeho
kdo má menší sílu, činí vědomě
a koná z něčeho
vznešená dobrota má za základ něco
vznešená uctivost jedná,
a když na ni ostatní nereagují,
vyhrne si rukávy a dovede ji k sobě!
Proto se uchylujeme k síle,
jen když jsmeztratili Tao
Uchylujeme se k dobrotě,
když jsme ztratili sílu
Uchylujeme se ke spravedlnosti
když jsem ztratili dobrotu
Uchylujeme se k uctivosti,
když jsme ztratili spravedlnost
Uctivost je směsicí plytké důvěry a mělké loajality
a proto je počátem nepořádku
Předvídavost je květem Taa
a proto je počátkem dvojnosti
Doopravdy...
A co řekneme o těch, kdo dávno, pradávno
obrželi jednotu?
Nebe dostalo jednotu a je jasné
země dostala jednotu a je stálá
bohové z ní získali svoji duchovní moc
údolí byla zaplněna životem
urozeným dala vládu nad vší zemí
tak působí jednota
Kdyby nebe nebylo jasné,
bojím se, že by se rozpadla
Kdyby bohové neměli duchovní moc,
bojím se, že by vyhasli
Kdyby údolí nebyla zaplněna,
bojím se, že by vyschla
Kdyby z ní nežily všechny bytosti,
bojím se, že by zhynuly
Kdyby urozeným nedala šlechetnost a vznešenost,
bojím se, že by zhynuly
Kdyby urozeným nedala šlechetnost a vznešenost,
bojím se, že by se zhroutili
Proto pokora je kořenem šlechetnosti
a základem vznešenosti je vědomí nicoty
Urození...
Návrat je pohybem Taa
měkkost je jeho působením
vše pod nebem mu vděčí za život
To, co je,
spočívá v tom, co není
41.
Když urozený člověk slyší o Tau,
pečlivě je provozuje
Když průměrný člověk slyší o Tau,
někdy je dodržuje a jindy zanedbává
Když malý člověk slyší o Tau, nahlas se směje
nebylo by to Tao, kdyby se mu nesmál
Proto je takové úsloví:
ta nejjasnější cesta vypadá jako temná
kdo na ní pokročil, jakoby se vracel
nejhrubší cesta ja ta nejhladší
nejvyšší síla je jako údolí
nejčistší bělost je zablácená
velká síla jakoby na něco čekala
ustanovená síla přichází kradmo
úplná jednoduchost vypadá jako ústupek
velký čtverec namá rohy
velkou nádobou neuděláš hned
vleký tón není slyšet
velká podoba je bez tvaru
Tao může být skryté a beze jména,
ale ono jediné je dobré,
vše poskytuje,
vše...
Tao počíná jedno
jedno rodí dvě
dvě rodí tři
a tři rodí deset tisíc věcí
všechny věci neou jin a objímají jang
mísí tyto síly a vytvářejí tak sjednocený soulad
Lidé nemají rádi,
když je někdo sirotek, vdovec nebo nehodný
a přece se urození tak titulují!
Někteří se zvětšují
tím, že se zmenšují
jiní se zmenšují
tím, jak se zvětšují
co učí ostatní, já také učím
drzí a zpupní neumírají přirozenou smrtí
a proto je učiním otci svého učení
43.
Nejměkčí věc pod nebem
v mžiku projde nejtvrdší věcí
Co není hmotné,
se protáhne i prostupným
Takže dobře vím,
jak prospěšné je konat bez úmyslu
Učení, jež se nadá vyjádřit slovy,
vede ke konání bez úmyslu
tak je výhodné
pod nebem je dosahují jen málokteří
tak je vzácné!
Věhlas anebo ty sám,
co ti je přednější?
Majetek anebo ty sám,
co je víc?
Škodí víc ztráta nebo zisk?
Velká lakota znamená velké výdaje
kdo hodně hromadí, hodně ztrácí
kdo se mírní, neztrátí dobrou pověst
kdo ví, kdy se zastavit,
vyhne se nebezpečí
a bude dlouho žít
Největším dokonalost je jakoby neúplná,
ale nevyčerpatelná
největší plnost je jakoby prázdná,
ale půsosbí bez konce
velká přítomnost se podobá lomenosti
velké nadání je jakoby nešikovné
velká výmluvnost se neumí vyslovit
teplo činnosti přemáhá chladnou nehybnost,
ale klid i nad teplem vítězí
Takže všemu pod nebem
správný klid vládne!
Vládne-li ve světě Tao,
pošleš jezdecké koně hnojit pole
Nevládne-li světem Tao,
založíš na venkově chov válečných koní
Nic nepůsobí tak velkou pohromu
jako neznat míru
Nic nepřináší větší škodu
než po něčem příliš toužit
Kdo je spokojen s tím, co má,
je vždy spokojen
Aniž bys vyšel ze svých dveří,
můžeš poznat vše pod nebem
Aniž bys pohlédl ze svého okna,
můžeš uzřít cestou nebe
Čím dál jdeš, tím míň znáš
Takže moudrý neputuje,
a přesto ví
pojmenovává, ale nerozhlíží se
završuje, aniž něco koná
Cílem učení je mít každý den víc,
cílem Taa je mít každý den míň
Ubíráš-li každý den, dojdeš k bodu,
kdy už nic nezůstalo,
tehdy nekonáš ze sebe
a nic nezůstane nedokončeno
Svět je možné svěřit tomu,
kdo se do něj nemíchá,
ale kdo do něj zasahuje,
není jej hoden
Moudrý nemá vlastní srdce
srdce všech lidí činí srdcem svým
k dobrému jsem dobrý
k nedobrému jsem rovněž dobrý
tak proměňuji dobrotu v sílu
věrnému jsem věrný
nevěrnému jsem rovněž věrný
tak proměňuji věrnost v sílu
moudrý přebývá ve světě
v dokonalé rovnosti srdce
a přitom neúčastně
kvůli všem ostatním
se s nimi dělí o své srdce
lidé na něj hledí
a pozorně mu naslouchají
on s nimi zachází jako s dětmi
Tím, že vstupujeme do života,
otevíráme brány smrti
z deseti lidí tři náleží životu
z deseti lidí tři náleží smrti
a další tři jejich způsob života
rovněž dovede ke smrti,
proč je tomu tak?
Protože kladou příliš velký důraz na život
Slýchal jsem, že když někdo umí nakládat se životem,
tak se na cestách nepotká s divokým buvolem
vstoupí-li do armády, netkne se jej žádná zbraň
divoký buvol nemá kam zarazit svůj roh
tygr kam zatnout svůj spár
zbraň kam zaseknout ostří či vnořit hrot,
proč tomu je tak?
Zůstává stranou země smrti
Tao jim dává život
síla je živí
hmota jim určuje tvar
podstata povahu dotváří
proto deset tisíc věcí bez výjimky
uctívá Tao a váží si síly
Uctívat Tao a vážit i síly
není předepsáno,
ale děje se samo od sebe
Tao jim dává život
sílá je živí, dává růst, vychovává
stará se o správný tvar
vedek dospělosti, chrání je
dává jim život, ale nevlastní je
koná, ale nevytváří závislost
bytosti dospívají, ale síla je nevede
Tomu říkáme tajemná moc!
Někde pod nebem je kořen světa,
který pokládáme za Tajemnou Matku
Skrze matku poznáváme dítě
a skrze dítě se opět přimykáme k matce
Dokud bude žít, neštěstí jej nepotká!
Uzavírej svoje otvory, uzamykej svoje brány
a celý život si uchováš sílu,
ale když se otevřeš světu
a budeš zacházet s věcmi,
nebudeš v klidu do konce svých dní
Vidět malé se nazývá prozíravost
Držet se měkkého se nazývá síla
Používej světlo,
ale nech jeho jas se vracet
Nevydávej se pohromě,
ale cvič se ve stálosti
Kdybych byl pevně odhodlán
a měl znalost cesty,
jediné čeho bych se bál,
že se do ní budu plést
Velká cesta je široká,
ale lidé dávají přednost postranním stezkám
Palác je výstavný,
ale pole zarostlá plevelem
a sýpky prádné
Oblékat se do zdobných šatů
a nosit ostré šavle
přecpávat se jídlem a pitím
hromadit věci a bohatství
je předvádět své lupičství
a to nemá s Taem nic společného
Nebude vytrženo, co dobře zakořenilo
nebude opuštěno, co bylo správně objato
potomci budou stále přinášet oběti
pěstuj to v sobě
a tvá síla bude opravdová
pěstuj to ve své rodině
a tvá síla se rozhojní
pěstuj to ve své vesnici
a tvá síla bude trvat
pěstuj to ve svém státě
a ten bude silou oplývat
pěstuj to v celém světě
a tvá síla dosáhne všude
na člověka se dívej z hlediska člověka
na rodinu se dívej z hlediska rodiny
na vesnici se dívej z hlediska vesnice
na stát z hlediska státu
na vše pod nebem se dívej z hlediska všeho
Jak vím, že tomu tak je?
Tím, že to tak je
Kdo hluboce a vnitřně přijal sílu,
podobá se dítěti
vosy, štíři a zmije jej nekousnou ani neuštknou
draví ptáci se jej nedotknou
jeho kosti jsou měkké a svaly vláčné,
ale jeho stisk je pevný
neví nic o spojení muže a ženy,
ale jeho úd je vztyčen
a jeho semeno plné,
protože jeho tělesná rovnováha je dokonalá
Vědět jak udržet rovnováhu se nazývá stálost
rozumět stálosti je prozřetelnost
prodloužit život za přirozenou hranici
nepřináší štěstí
ovládat myslí životní sílu
přináší její úpadek
co dosahuje vrcholu, stárne
Říkáme: co jde proti Tau, upadá
Kdo ví, nemluví
kdo mluví, neví
uzavírej své otvory
uzamykej své brány
otupuj hroty, rozmotej spletené
spoj se s jasem, smíchej s prachem
tomu říkám jednota s tajemstvím
člověk se k němu nemůže přiblížit
ani od něj utéc
nemůže mu prospět ani uškodit
nemůže jej ponížit ani povýšit
takového si váží všichni pod nebem.
57.
Kdo spravuje stát pomocí souboru platných zákonů,
používá vojenskou moc zvráceným způsobem
Svět se dá spravovat,
jen když se do něj příliš nevměšujeme
Jak to vím? Tím, že tomu tak je:
čím víc zákonů a omezení, tím chudší je lid
čím větším počtem ostrých nástrojů je lid tísněn,
v o to větším zmatku stát je
čím jsou lidé chytřejší a vzdělanější,
tím víc nesmyslů se objevuje
jak přibývá zákonů, tak přibývá lupičů
Proto moudrý říká:
nedělám nic ze sebe s lid se sám mění
miluju klid a lid se řídí sám
do ničeho příliš nezasahuju a lid bohatne
nemám žádná přání a lid je sám sebou prostý
Když se vláda moc neprosazuje,
lid se pročisťuje a zjednodušuje
Když má vláda vše pod pečlivým dohledem,
lid je svéhlavý a nezvladatelný
Štěstí vychází z neštěstí,
v úspěchu se skrývá neúspěch
Kdo ví, co je vůbec nejlepší?
Nemít žádnou vládu
opravdovost se mění v prohnanost
dobrota v úchylku
zmatek všeho lidu již trvá příliš dlouho
Proto moudrý je sám poctivý,
ale netvaruje ostatní
je špičatý, ale nebodá
je přímý, ale nenarovnává
je jasný, ale nezáří
Nejlepší způsob, jak řídit lid a sloužit nebi
je opatrné zacházení
jenom opatrné zacházení je přímá cesta k podřízenosti
přímou cestou k podřízenosti
rozumíme neustálé shromažďování síly
Kdo neustále shromažďuje sílu,
zvítězí nad vším,
a protože se mu vše podřídí,
nikdo neví, kam jeho mc sahá,
a protože nelze poznat meze jeho možností,
může spravovat stát,
a je-li schopen pečovat o matku státu,
vytrvá dlouho
Tomu říkáme pevně zapustit kořeny
je to cesta dlouhého trvání a stálého nadhledu
Spravovat velký stát je jako smažit malou rybu
Když používáš Tao, abys dohlédl na vše pod nebem,
démoni pozbývají svou čarovnou moc
Není to proto, že by ji zcela ztratili,
ale ona lidem neškodí
Vlastně to neí čarovná moc, co lidem neškodí,
ale vládce, který lidem neškodí
A protože ani jeden neškodí,
spojí své síly a vrátí se k Tau
Velký stát je jako povodí na dolním toku řeky
vše pod nebem se zde stéká
všem pod nebem je ženou
žena svým klidem vždy vítězí nad mužem
svým klidem se dřží dole
a tak i velký stát se kloní před malým státem
a tím jej získá
malý stát se sníží před velkým státem
a je jím pohlcen
někteří jsou anektováni tím, že se sníží
a jiní tím, že zůstanou nahoře
velký stát by neměl chtít nic jiného,
než aby přivedl lidi dohromady a staral se o ně
a malý stát by neměl chtít nic jiného
než se spojit a sloužit lidem
Aby oba získali, po čem touží,
je třeba, aby se velký snížil před malým
Tai chrání deset tisíc věcí
dobrému je pokladnicí
nedobrému útočištěm
Kdybychom s tím obchodovali,
použili bychom ta nejkrásnější slova
Kdybychom jím chtěli ovlivnit ostatní,
chovali bychom se co nejvznešeji
Je možné odmítout lidi, i když nejsou dobří?
Když je syn nebe korunován
a tři knížata uvedena v úřad,
lidé drží jadeitové kotouče
a čtyřspřežení jedou v čele,
lépe by však bylo,
kdyby Tao bylo korunováno
a lidé seděli tiše
Jak staří prokazovali úctu k Tau:
neříkali snad, že kdo o něj snažně prosí,
získá jej,
hříšníku však bude odpuštěno?
Proto bylo nejcennější
Čiň nečinění
dělej neděláním
nalezni chuť tom, co nemá žádnou chuť
zacházej s malými, jako by byli velcí
zacházej s několika jako by byli houf
Ale na zlobu odpovídej podle pravidel cesty
plánuj obtížné, dokud je malé
každá obtížná věc pod nebem
jistě měla lehký začátek
a každá velká věc vznikla z něčeho malého
Moudrý dosahuje velikosti tím,
že nechce být velký
slib daný bez úvahy vyvolává nedůvěru
brát mnohé na lehkou váhu
způsobuje četné problémy
moudrý se na ně dívá jaio a problémy
a proto je nemá
Bezpečné se snadno udržuje
nezrozené se snadno plánuje
kruché se snadno taví
drobné se snadno rozpustí
začni jednat, když ještě nepostalo
spravuj věci dřív, než upadnou do nepořádku
Strom, který oběma pažemi stěží obejmeme,
vyrostl z malého výhonku
devítípatrová terase z hromádky hlíny
cesta dlouhá tisíc mil začala pod tvýma nohama
kdo jedná, bude zničen
kdo si zakládá na řizení, je ztracen
Proto moudrý nejedná podle svých přání
a není zničen
neřídí se podle svých chutí
a není ztracen
Lidé jdou za věcmi takovým způsobem,
že mají úspěch skoro na dosah,
ale pak jej ztratí
Starej se o konce stejně jako o počátky
a neutrpíš porážku
Proto si moudrý nepřeje mít nějaká přání
a necení si...
Ti, kteří v dávnověku vládli podle Taa,
nepoužívali jej, aby lid vzdělali,
ale udrželi v hlouposti
Lidu se těžko vládne,
když je příliš chytrý
Proto užívat k vládnutí vědomosti
nejspíš způsobí rozkradení státu,
nepoužívat vědomostí
způsobí obohacení státu
Člověk by měl rozumět tomu dvojímu,
jež dohromady vytváří jedno pravidlo
Když jej máš stále na mysli,
můžeš jej nazvat tajemná síla
Tajemná síla je doopravdy hluboká
a doopravdy sahá velice daleko
takový člověk pomáhá ostatním vrátit se
bez návratu není souladu
Řeky i moře se mohou stát králi všech zemských údolí,
protože se drží dole
Když si někdo přeje ovládat lid,
musí používat svůj jazyk, jako by byl pod ním
Když si někdo přeje být v čele mas,
musí se tvářit, jako by byl úplně vzadu
Proto je moudrý nahoře,
ale lidé necítí jeho tíži,
jeho místo je vpředu,
ale lidé jej nevnímají jako překážku,
všechno pod nebem jej šťastně podporuje
a nikdy se tím neunaví,
a protože s nikým nesoupeří,
nic pod nebem s ním nemůže soupeřit
Všichni pod nebem říkají,
že cesta Taa je velká
a že se nepodobá ničemu
Nepodobá se ničemu,
proto se dá srovnat jenom s velikostí
Kdyby se něčemu podobala,
byla by k ničemu
Mám tři poklady, které strážím jako poklady
první je soucit
druhý je skromnost
a třetí je ten,
že si nemyslím, že jsem první pod sluncem
Díky soucitu mohu být odvážný
díky skromnosti mohu být velkorysý
a díky tomu, že si nemyslím,
že jsem první pod sluncem,
mohu vytrvat ve všem ostatním
Ale, když někdo opustí soucit
a nechá si statečnost,
když někdo opustí kromnost
a nechá si velkorysost,
opustí poslední a zaujme první místo,
takový zemře!
Díky soucitu zvítězí na bitevním poli,
a když je donucen se...
Dobrý válečník nemá válku rád,
dobrý válečník se vyhýbá hněvu,
vítězí nad nepřítelem, ale nenapadá jej
Kdo umí zacházet s lidmi,
podřizuje se jim
Říkáme tomu síla neválčit,
schopnost zacházet s lidmi
Je přítelem nebe,
víc dosáhnout nelze!
Vojenští experti říkají:
netroufám se dělat hostitele, tak hraji hosta
neodvažuji se postoupit o palec,
tak ustupuji o stopu
jinými slovy: válčí tak, že neválčí
vyhrň si rukávy, aby bylo vidět,
že neskrýš zbraň
romáchni se, ale beze zbraně
boj veď tak, abys nebyl čelem k nepříteli
není větší neštětí,
než nemít schopného protivníka
kdo jej nemá,
ztratí mě při poklady
Stojí-li proti sobě dvě stejně silné armády,
vítězí ten,
kdo bojuje s těžkým srdcem!
Snadno lze chápat má slova,
snadno je lze uskutečnit,
ale nikdo pod nebem jim nerozumí
a nikdo pod nebem se jimi neřídí
Má slova mají svůj počátek
a mé činy svého mistra,
jenže to nikdo neví,
a tak mě nikdo nechápe
Vzácní jsou ti, kdo mi rozumí,
a proto vzácný jsem i já sám
Moudrý nosí hrubou vlněnou houni,
ale v nitru ukrývá drahocenný jadeit
Nejvyšší je považovat vědění za nevědění
Nevědět, že vědění je jenom vědění,
velice škodí
Jenom když víme, že škodlivé škodí,
vyhýbáme se škodě
Moudrý se vyhýbá škodě,
protože ve škodlivém vidí škodlivé,
a tak nemá škodu
Když se lid neděsí moci,
přijde větší moc,
nebude respektovat žádné hranice,
vtrhne do jejich domovů
a zasáhne je v jejich vlastním srdci
Je to proto, že lidé jsou nenasytní
Moudrý neukazuje, co ví
opratuje se, ale nepřeceňuje
drží se domova a hrozí se nepozornosti
Kdo je ve své smělosti troufalí, bude zabit
kdo je statečný, ale netroufá si, bude žít
to obojí někdy prospívá a jindy škodí
Kdo ví, proč je nebe kruté?
Zde je i moudrý na vážkách
cesta nebe je vítězit bez zápolení
lidé odpovídají moudrému,
aniž potřebují slova
přicházejí k němu,
aniž by je volal
a on čte v klidu znamení doby
Nebeská siť sahá daleko a široko,
její oka jsou volná
a přece nepropustí nic!
Pokud se lid nebojí smrti,
jak mu můžeme smrtí hrozit?
I kdyby se někomu podařilo,
aby se lid bál smrti,
vždycky se najde někdo nehorázný,
ale i ten se dá chytit a zabít,
takže kdo se nakonec odváží být nehorázný?
Je tu velký kat, který posílá lidi na smrt
Pokud někdo zabíjí místo kata,
jakoby tesal místo velkého tesaře
Málokdy se stává, aby ten,
kdo tesá místo velkého tesaře,
se nesekl do vlastní ruky
Lid hyne hlady,
protože jeho vrchnost projí příliš mnoho daní,
proto umírá hlady!
Je těžké vládnout lidu,
když se vládce příliš angažuje,
proto se těžko vládne!
Lid bere smrt na lehkou váhu,
protože se všichni příliš starají o život,
proto bere smrt nalehko!
Kdo koná bez ohledu na život,
má hodnotnější život,
než kdyby si jej cenil!
Zaživa jsou lidské bytosti měkké a vláčné,
ale po smrti jsou tuhé a toporné
Rostliny, stromy a všechny ostatní bytosti
jsou zaživa rovněž měkké a křehké,
ale po smrti jsou vyschlé a ztvrdlé
Proto tuhé a tvrdé se přimyká ke smrti,
ale měkké a vláčné se přimyká k životu
Vojenská moc, jež zesílila,
stojí před záhubou
velký strom bude poražen
silné a velké liží dole
slabé a poddajné leží nahoře
Nepodobá se snad cesta nebe napnutému luku?
Když napínáme luk, tak se jeho horní konec snižuje
a dolní konec zvedá,
takže ti, co mají nadbytek, se zmenšují,
a ti, co mají mnohem méňě,
jsou povyšováni
Cesta nebe ubírá tomu, kdo má hodně,
a přidává tomu, kdo má málo
Cesta člověka je jiná,
bere tomu, kdo má málo,
aby mohla přidat tomu,
kdo má nadbytek
Kdo má tolik
aby se o to mohl rozdělit
se vším pod nebem?
Jenom ten, kdo má Tao
Proto moudrý jedná,
ale ostatní na něm nezávisí
dosahuje úspěchu, ale nepyšní se jím
nechce ukazovat svoji cenu
Ze všeho pod nebem nic není
tak měkké a poddajné jako voda,
ale působí-li na tvrdé a tuhé,
nic jí neodolá
a není možné zaujmout její místo
měkké vítězí nad tvrdým
ohedné vítězí nad tuhým
Každý pod nebem to ví,
ale nikdo podle toho nejedná
Proto moudý říká:
kdo na sebe bere ponížení celé země,
je pán oltářů
zasvěcených půdě a zrnu
a kdo na sebe bere nešťestí celé země,
je vládcem všeho pod nebem
To jsou pravdivá slova,
i když vypadají jako úpná blbost!
I když vneseš soulad do velkého rozladění,
vždy zůstane něco neusmířeného
Copak je možné se s tím spokojit?
Proto moudrý dodržuje livou stranu smlouvy
a neobviňuje druhou stranu
Kdo má sílu, stará se o své závazky
Kdo nemá sílu, pečlivě kontroluje ostatní
Nebeská Tao nemá své oblíbence,
ale zůstává a dobrým
Ať je stát malý a málo lidu v něm,
ať má zbraná málo a ani ty nepoužívá,
ať lidé myslí na smrt a neputují daleko,
ať mají vozy a lodě,
ale žádnou chuť do nich nastoupit,
ať mají štíty a zbraně,
ale ne příležitost vytáhout do bitvy,
ať opět váží uzly, a pak je používají
ať je jejich potrava chutná, šaty krásné,
domovy ať přinášejí útěchu
a zvyky jsou příjemné
A tak i kdyby sousední státy
ležel nad dohled
a bylo odtud slyšet štěkot psů
a kdákání slepic,
lidé dosáhnou vysokého věku,
aniž by se jim chtělo putovat
sem a tam do cizích končin!
Upřímná slova jsou krásná
krásná slova nejsou upřímná
kdo je dobrý, není vyřečný
kdo se rád dohaduje, není dobrý
kdo ví, není učený
kdo je učený, neví
moudrý neshromažďuje
čím víc dělá pro ostatní, tím víc má
čím víc dává, tím víc získává
Cesta nebe je prospívat a neškodit přitom
Cesta moudrého je působit,
ale nebýt příčinou sváru!
Záznamy: 1 - 81 ze 81
- Tao
- Články
- Tai Yi Wu Xing
- Instruktoři
- Masáže Tui Na
- Wudang
- Yuan Xiu Gang
- Strečink
- Meditace
- Wudang kung fu
- Fotogalerie
- Fajin
- Fá tin
- Praha
- Moji učitelé
- Wudang Taiji
- Tai-chi Chuan
- Tai ji quan
- Qi Gong
- Otakar Chochola
- Wudangské hory
- Video
- Tai He Quan
- Čajový altán
- Zhang San Feng Taiji Quan
- Qi Gong Wu Xing
- Feng Shui
- Plující oblaka
- Tao te t'ing
- wudang jian
Ceremoniál přijetí 17.generace studentů linie Wudang San Feng:
Video: www.youtube.com/watch?v=hFL2c5vRpvE&feature=emb_share&fbclid=IwAR0zHtR7NJJZuwT_UTYQWNxtK8jsrJ9_wWWKh6uDrog8Nw7I7vWc3Jg_BpQ
BaDuanJin - 8 kusů brokátu
Prohlédněte si video na www.youtube.com, zde
Číslo
1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
31 | 32 | 33 |
34 | 35 | 36 |
37 | 38 | 39 |
40 | 41 | 42 |
43 | 44 | 45 |
46 | 47 | 48 |
49 | 50 | 51 |
52 | 53 | 54 |
55 | 56 | 57 |
58 | 59 | 60 |
61 | 62 | 63 |
64 | 65 | 66 |
67 | 68 | 69 |
70 | 71 | 72 |
73 | 74 | 75 |
76 | 77 | 78 |
79 | 80 | 81 |